söndag 9 november 2014

Fjärilar i magen

Som alltid dagen innan jag ska ut på praktik så har jag fjärilar i magen. Jag har en massa förväntningar på de 5 kommande veckorna och det är så kul när man får komma ut på en högstadieskola och befinna sig ibland alla härliga elever och duktiga lärare. Många lärare är riktiga vardagshjältar, de gör ett otroligt jobb som förtjänar att värdesättas och respekteras högt. Därför är det alltid med största respekt som jag möter mina nya handledare. Hoppas att vi kommer ha ett bra utbyte av erfarenheter. 

För mig är denna praktiken lite speciell, för äntligen ska jag få undervisa i det ämne som ligger mig varmast om hjärtat. Nämligen svenska som andraspråk. Jag tycker att det ämnet är ett av de absolut viktigaste som finns men tyvärr blir det ofta bortglömt och det sätts inte ett tillräckligt stort värde på det. Detta tror jag beror på okunskap om hur viktigt det faktiska är att kunna svenska när man bor i Sverige. Språket är nyckeln in i samhället. Därför är undervisning i svenska som andraspråk mitt sätt att bidra till det samhälle och den framtid som jag själv vill se växa sig starkaste. Alla måste få en chans att lyckas. 


1 kommentar:

  1. Lycka till, det kommer att gå lysande. Härlig inställning, en glädje att kunna bidra till att stärka nya människor som berikar vårt land med att hjälpa dem med det nya språket. Ha det bäst & hälsa familjen, både två- & fyrbenta :)

    SvaraRadera