måndag 16 september 2013

Älmhult

Att komma till Älmhult är att komma hem. Att höra rösten i högtalaren på tåget säga "nästa station Älmhult" får mig att känna ett visst lugn. Att komma hem till det lilla gula tegelhuset och känna lukten av att någonting nyligen bakats i ugnen får mig att känna mig som 10 år igen. Det tar mig tillbaka till tiden då största äventyret var att ringa till Hanna (som bodde en gata bort) och fråga om vi skulle gå själva till kiosken. Eller cykla runt kvarteret, eller att måla naglarna, eller att gå och plocka blåbär, eller att gå till IKEA och provsitta soffor. Det behövde inte hända så mycket, jag var nöjd ändå.

Igår kväll satt jag i lägenheten i Växjö och blev jätteuttråkad och började kolla på sistaminutenresor till alla möjliga ställen i världen. Det slutade med att jag tog tåget till Älmhult idag, det är den resan jag får nöja mig med, visst det är inte en ny exotisk miljö med ständigt solsken. Men jag tycker om Älmhult, så länge jag vet att jag har mitt liv i växjö att snart komma tillbaka till. För att stanna i Älmhult resten av livet är något jag aldrig skulle klara av. Det är för mycket "alla känner alla", Folk lägger sig i andra människors liv på ett sätt som är lite "stalkeraktigt" men i Älmhult är det inget konstigt att ha koll på vad grannen åt till kvällsmat eller att veta vem som dejtar vem. Det är inte heller konstigt att ha koll på hela gatans släktträd eller veta hur många gånger i veckan som "den eller den" tränar. Detta är saker som folk börjar bry sig om när de är uttråkade, när de inte har någonting annat att bry sig om. Och Älmhult är litet med få saker att sysselsätta sig med (enligt mig) vilket gör att det inte är så konstigt att folk pratar om varandra, de har inget annat att göra. Men det är inte bara dåligt att alla känner alla. Det kan faktiskt vara kul att komma hit och gå ut på byn en runda och stanna till lite här och var för att prata med någon man känner. Det har sin charm.
mamma och pappa

Älmhult må vara en liten sketen skvallerhåla med extremt lite saker att sysselsätta sig med. Men ändå älskar jag att vara här, för det är här jag har min familj och mina allra bästa vänner <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar