söndag 6 april 2014

Helg betyder: ta hand om relationer

Fredagen började med tentaskrivning... Den kan man väl säga gick både bra och dåligt, ska i alla fall bli spännande att få tillbaka den sen och se hur det gick. En av uppgifterna gick ut på att bedöma en elevtext, bedömningen skulle vara både formativ och summativ, som det så fint kallas. Och jag ska säga det att FY va svårt det är att sätta betyg! Det är verkligen inte lätt, speciellt inte när riktlinjerna i läroplanen är så otroligt tolkningsbara. 

Eleven ska kunna skriva med relativt flyt

Det som är relativt för mig kan ju vara något helt annat för någon annan. Därför är det så otroligt svårt att ge en helt rättvis bedömning. Men. När jag lärt upp mig ordentligt så ska jag vara skitbra på att sätta betyg, för mina elever ska få så rättvisa betyg det bara går. 

Efter tentan gick jag till gymmet för att rensa hjärnan och ställa in den på helg istället. Bästa sättet att rensa skallen alltså! Så när jag kom hem, då var det helg.
Och FAKTISKT så var jordgubbarna jag köpte skitgoda även om det inte riktigt är säsong för det än. 

Annars har helgen bjudit på älmhultstripp för att hälsa på familj och vänner. I Älmhult hann jag även med att äta den äckligaste kycklingsalladen någonsin, gå på Ikea, gå på second hand och träffa farmor och farfar. Alltså, diverse exotiska upplevelser. Väl hemma i Växjö har jag haft kvalitetstid med pojkvän, katt och vänner. För det är vad jag gör när jag är ledig, jag sköter om mina relationer. För det är den bästa uppladdningen som finns. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar