måndag 14 april 2014

You blocked me on Facebook and now you are going to die.

Idag har jag haft en föreläsning om ungas användning av internet. Hur viktigt det är som lärare att hålla sig uppdaterad om de nyaste intetnettränderna för att inte halka efter sina elever kunskapsmässigt. Vilket jag kan tycka är lite löjligt, måste jag kunna alla olika plattformer för sociala medier bara för att jag är lärare? Det tycker inte jag. Dessutom tycker inte jag att det är något skamfullt över att ens elever kan någonting bättre än sin lärare. Det kan snarare vara en fördel, för då kan eleverna få känns att de kan lära sin lärare något, det kan vara en välbehövlig självförtroendeboost för många unga. Sedan kom den evigt omdebatterade frågan på lärarprogrammet "ska man vara vän vad sina elever på Facebook?" Personligen fattar inte jag att det fortfarande är en diskussion, svaret borde vara enkelt, nämligen NEJ. Klart man inte ska vara vän med sina elever på Facebook. Något privatliv måste väl både jag och mina elever få ha. Räcker det inte att vi träffas 6-7 timmar om dagen i skolan? Om man nu behöver nå varandra innan eller efter skoltid så kan man höras via telefon eller mail. 

Diskussionen på föreläsningen övergick i att prata om kränkningar på internet, hur elaka man kan vara mot varandra. Vilket såklart är sant och det kan definitivt vara ett problem, dock tror inte jag att det är ett ANNAT problem än att folk är elaka emot varandra i det verkliga livet, däribland i skolan. Jag tror att de i grund och botten är samma problem. Sen finns det de som hävdar att "på nätet finns ju elakheterna kvar länge". Vilket är helt sant, kränkningarna finns kvar på pränt. Men en kränkning i verkliga livet kan finns kvar minst lika länge, men inte skriftligt. De sätter sig i minnet istället. 

Vad jag försöker säga är att jag inte tror att nätkränkningar är något att vara mer rädd för än "verkliga" kränkningar. Jag tror det är verksamma lärares okunskap om sociala medier som gör de mer rädda och osäkra när det kommer till mobbing på internet. För i grund och botten är det samma princip. Sen säger jag inte att näthat inte är ett problem, för det är det. Människor bli illa behandlade på internet varje dag, men det blir de i verkliga livet också. 

Nu ska jag lämna denna sociala plattform, but first, let me take a #selfie 

Var snälla emot varndra mina vänner. (För den som har extra tid att spilla, fundera på vilka värderingar du lägger i ordet snäll, det används nämligen som ett väldigt allmänt begrepp men det kan betyda väldigt olika saker för olika Individer. Så vad säger du, vad menar just DU med ordet snäll?)

2 kommentarer:

  1. För mig: snäll=godhjärtad, att sträva efter att göra gott- utan att för den skull tappa bort sig själv. Typ.
    Kolasåsen såg smaskig ut (så sött å så gott osv...;)
    Vad önskar nu fröken till födelsedagen? Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar din definition av snäll!
      Ehm, fröken önskar sig ett mobilskal till sin iPhone 5 :) gärna ett helfärgat i svart, vitt eller rosa!
      Ha det bra! Kram

      Radera