lördag 4 januari 2014

låt nyfikenheten ta dig med sig

Idag när jag satt och pluggade så hörde jag plötsligt en bekant trudelutt ifrån tvn. Det var introt till bolibomba! Jag kände hur alla problem försvann och det började spritta i kroppen och jag var tvungen att nynna med i musiken. Jag kunde inte låta bli att fortsätta titta lite och se vad det var för program som visades. Till min lycka så visar de fortfarande "Allt och lite till" ett program som tillåter tankarna att flyga iväg. Det var precis vad som hände... jag som skulle plugga började helt plötsligt tänka på hur det är att vara i rymden. Jag kunde inte låta bli att undra hur det egentligen går till när man ska gå på toaletten i rymden. flyger allt omkring då? Kan man sitta på toalettstolen utan att lyfta ifrån den? var hamnar allt kiss och bajs? i en stor tunna som man tömmer när man kommer till Jorden? ja, frågorna var många. Så jag googlade det helt enkelt för att få klarhet i detta så att jag kunde återgå till plugget sen.

Det visade sig att när man kissar i rymden så gör man det i en tratt som man sedan försluter. När man gör nummer 2 i rymden så spänner man fast sig med ett säkerhetsbälte på en toalettstol, i toalettstolen finns det luft som gör att det som kommer ut ur stjärten sugs ner i toastolen och hamnar i en behållare. Denna behållaren släpper man ut i atmosfären. Alltså tänk er, människan smutsar inte bara ner Jorden utan även vår atmosfär, där åker det, bokstavligt talat, runt en massa skit i flaskor.
rymdtoalett

Rymden är spännande tycker jag. Jag kan ibland fastna i tanken på om rymden kan ta slut? men det kan den väl inte? om rymden tar slut så måste ju något annat ta vid, eller? sådant kan jag sitta och tänka på tills jag blir nästan knäpp. Jag ser framför mig att rymden är svart, sedan när man åkt tillräckligt långt så blir allt vitt. Men jag vet inte vad det vita är. Kanske min tanke om att det faktiskt finns något bortom rymden...  aja.. flummigt värre...

nu ska jag återgå till grammatiken och vänta på att min man ska bli klar med maten. Men jag måste erkänna att det var ganska skönt att låta tankarna fladdra iväg en stund. 

Sluta aldrig att vara nyfiken, med nyfikenhet kommer du långt

1 kommentar:

  1. Helt enkel skitbra vetande :))
    Kul att du tyckte det blev snyggt med byrån här, tack!
    Kram!!

    SvaraRadera