torsdag 17 oktober 2013

En rejäl skjuts i rätt riktning

Jag har varit på föreläsning med Mia Törnblom idag och WOW vilken duktig föreläsare hon är! Superinspirerande, go och framför allt väldigt jordnära. Det häftigaste med att lyssna på henne var att höra hur hon tagit sig dit hon är idag bara genom att försöka, misslyckas och sedan resa sig igen och hon berättar på ett vis som säkerligen vem som helst kan relatera till. Oavsett intressen, yrke, ålder eller kön så är hennes föreläsning verkligen värd att gå på!

Tur att jag har en så bra kompis som Susanne, hon peppade mig till att gå fram till Mia och ta ett kort med henne fast jag egentligen inte vågade. Glad att jag gjorde det till slut i alla fall.
Mia och jag
Såhär en bit in i terminen börjar jag bli trött  på dryga föreläsningar om olika abstrakta teorier och likande. Tyvärr händer det ofta att kurser vi läser är alldeles för djupgående för att vi ska ha någon nytta av det i kommande undervisning, vi studerar ämnet på bekostnad av pedagogik som är mer eller mindre helt exkluderad från våran utbildning. Det som är så VIKTIGT och ROLIGT slopas ofta för att man som lärare måste ha bra ämneskunskaper. MEN!! Idag hände något med mig efter att jag lyssnat på Mia, hennes ord motiverade mig verkligen och nu är jag mer taggad än någonsin inför att plugga! Till nästa vecka har jag nämligen två stora uppgifter som ska redovisas och lämnas in. Den ena ska vara klar redan på tisdag vilket betyder att min helg kommer att bestå av plugg, plugg och åter plugg. Men faktum är att det inte gör något, för det jag ska göra nu är så jäkla kul! Jag ska hålla ett kortare föredrag om något som har med språk att göra och jag får själv välja vad inom språk som jag vill fördjupa mig i. Eftersom jag är en språknörd är detta en uppgift som passar mig som handen i handsken. Mina klasskompisar kommer att få lyssna till hur det är att lära sig ett andraspråk, spännande va? :) jag tänker mig att det är passande att prata om då vi själva är mitt uppe i att läsa oss engelska som är ett andraspråk. Dessutom ska vi bli lärare som lär ut engelska till våra elever.

Den 22 oktober ska jag på ett informationsmöte om hur man går till väga för att studera utomlands. Jag är nämligen väldigt sugen på att göra min praktik i ett engelsktalande land. Får se vad det blir av detta...

Nu ska jag återgå till mina böcker och vetenskapliga artiklar och gotta mig i andraspråksinlärning resten av kvällen.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att föreläsningen var så bra, jag lyssnade på henne för ganska länge sedan & tyckte det var mycket klokt & bra hon hade att säga. Lycka till med uppgifterna. Kram!

    SvaraRadera