lördag 22 mars 2014

Dag 4. Såhär ser jag på mig själv

Hur ser jag på mig själv? jag vet knappt. För vem är jag? Jag ska göra ett försök att svara på det trots att jag knappt vet.

Jag kan börja med att säga att min bild av mig själv är positiv. Jag är inte perfekt, långt ifrån, men jag är nöjd med mig själv, jag tycker om att vara Sandra Axelsson. Jag gör mitt bästa för att vara den bästa jag kan vara, för mig själv och min omgivning.

Jag försöker att vara så ärlig jag kan, så länge det inte sårar någon. Det finns ett talspråk som jag tycker om och som jag försöker efterfölja: att vara ärlig är inte att säga allt man tänker, utan att mena allt man säger. Det är viktigt att komma ihåg tycker jag. Vad annars? jo, jag försöker att inte se allt så svart och vitt, jag försöker att se saker och ting ur ett brett perspektiv för att undvika att verka trångsynt och enkelspårig. Med det menar jag att jag försöker att inte vara dömande mot människor jag möter, jag försöker förstå varför vissa människor beter sig som de gör. Jag kan lägga mycket tankekraft på att förstå mig på människors tankar, beslut och sätt att vara. För ofta finns det en logisk förklaring. Jag kan vara den där jobbiga personen som, när alla andra är rörande överens om att någon är dum i huvudet så kan jag säga, "men det tycker inte jag. Han kanske hade en dålig dag." Jag har förstått att det kan vara irriterande för vissa människor, att jag inte är villig att vara med och prata skit. Men det är en egenskap hos mig själv som jag är stolt över så det kommer ni få stå ut med.

Därmed inte sagt att jag inte har ovänner och människor som jag inte gillar, för tro mig, de finns. Men då har jag oftast en god anledning (tycker jag själv) att inte tycka om dem. Något som verkligen kan få mig att ogilla människor är sådana som gör sig roliga på andras bekostnad. Eller de som gärna talar om för andra hur de ska leva sina liv för att de ska må bra. Det tror jag är högst  individuellt och det kan ingen annan än du själv komma fram till. Jag retar mig dessutom på människor som gnäller... de som gnäller för gnällandets skull. De som alltid säger sig ha ont någonstans (typ lilltån eller i öronsnibben) de som alltid har sovit dåligt eller som alltid är stressade för att få ihop sina perfekta liv. Sådana som lätt dödar vilken stämning som helst med sin tråkiga attityd. För det finns faktiskt de som mår riktigt dåligt, de som knappt sover alls och som är väldigt sjuka. Spara klagandet till dem istället.

Hmmm.. vad mer om mig själv? jag tror att man kan bli nästan precis den man vill vara. Man kan bara man vill och försöker tillräckligt mycket. Tyvärr har inte alla samma förutsättningar att lyckas, vissa har det förspänt och vissa inte. Jag vill tro att man själv styr över sin framtid. För det kommer inte att knacka på din dörr och stå en god fe som har fixat utbildning, jobb, pengar, familj och vänner till dig. Det är upp till dig själv att ta hand om. Med detta tror jag att jag försöker säga att lycka inte kommer till de som förtjänar det, lycka kommer till de som jobbar för det. Jag lägger det ansvaret på mig själv, vilket betyder att jag är en person som gör mitt bästa för att tar ansvar för mina egna handlingar.

Det jag beskrivit hittills är min seriösa sida. Jag kan vara en väldigt seriös person, men likväl kan jag vara väldigt oseriös. Och jag älskar att ha kul med mina vänner och familj. Så vad tycker jag är roligt? Jag måste erkänna att vara skadeglad är en egenskap som jag är mindre stolt över. Men när någon snubblar, ramlar med cykeln eller halkar på isen måste jag verkligen bita mig i tungan för att inte skratta rakt ut. Det är såklart inte kul om jag ser att någon gör sig illa på riktigt, men ett litet skrubbsår kan jag skratta gott åt. speciellt om det är någon av de där personerna som jag inte tycker så mycket om, då blir det extra kul. ;)

Ja, detta inlägget skulle kunna bli hur långt som helst eftersom jag vill att ni ska få en rättvis bild av vem jag är så jag vill berätta om mig själv ur olika perspektiv. Men genom att följa min blogg så tror jag ändå att bilden av mig blir ganska tydlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar